söndag 31 mars 2013

Utlovad tutorial

Jag har ju utlovat en tutorial på den lilla påsköverraskningen jag visade här bloggen för ett tag sedan.

Så här kommer den, håll till godo :)


1:
Du behöver:
1 bit cardstock 11,5*11,5cm som blir locket
1 bit cardstock 11,4*11,4 som blir botten
1 bit cardstock 20,7*6,5cm

2 bitar mönstrat papper 6*2cm
1 bit mönstrat papper 20*6 cm
1 bit mönstrat papper 6*6 cm


2:
Skåra/biga de båda fyrkanterna 2,5 cm in från kanten på alla fyra sidorna.

3:
 Jag brukar runda hörnen på mina askar så blir det lite snyggare tycker jag när man viker in limflärparna sen, men det är valfritt.

För att göra limflärparna som vi ska limma ihop asken med så klipper jag längs den bigade linjen fram till saxen möter den andra bigade linjen. Detta görs på båda fyrkanterna och vid alla fyra hörnen.


4:
 Nu kan man vika ihop och tejpa det som är botten. Ställ åt sidan så länge.


5:
 I locket (den större fyrkanten) måste vi nu märka ut mitten. Om du har bra ögonmått kan du hoppa över det här steget ;)


6:
 Nu är det dax att göra hålet för ägget. Jag använder en cirkel från Spellbinder som gör ett hål på 3,5 cm i diameter. Det är den näst minsta i mitt set.


7:
 Fäst försiktigt kvadraten (6*6 cm) av mönstrat papper över hålet med flyttbar tejp.


8:
 Och från baksidan rita runt hålet.


9:
Jag tycker det är snyggt om hålet på det mönstrade pappret är lite större än det i cardstocken, så jag väljer en storlek större och stansar ut det hålet oxå.

Vill du ha samma storlek så kan du fästa kvadraten på din stora fyrkant innan du stansar ut det lilla hålet.


10:
 Färga in kanterna på dina mönstrade papper och limma fast dem som bilden visar.


11:
 Nu viker vi ihop locket oxå och sätter ihop det med botten.


12:
 Ta fram de långa remsorna, färga in kanterna på det mönstrade pappret och limma fast det på cardstockremsan.


13:
 Även här måste vi mäta ut mitten för att få hålet jämt.

Stansa sedan ut hålet. Jag har använt den minsta cirkeln i mitt spellbinderset, den mäter 2,3 cm i diameter.


14:
 Jag vill ha en liten kant runt toppen så jag tar en spillbit, lägger dit cirkeldiesen jag nyss använde och även en Scalloped circle-dies i en storlek större och kör det genom min Big Shot.


15:
 Färgar in kanterna på min "krage" och limmar fast den runt hålet på remsan.


16:
Å så ska vi biga lite.

Det är 3,2 cm från mittlinjen som du ska biga på båda sidorna. Har du samma skärmaskin som mig så är det lättare att lägga mittstrecket vid 1 1/4 tum och sedan biga. Vända på steken och biga igen :)


17:
 Baktill ska nu remsan limmas fast längs med botten av asken. Använd gärna lim istället för tejp så det verkligen sitter fast.

Sen är det valfritt hur man fäster framsidan. På denna använder jag en bit självhäftande kardborre. På den förra limmade jag även fast framsidan, smidigt för den som gör asken, men bökigt för den som vill få ut ägget sen ;)

Man kan ju oxå knyta ett band runt.


18:
 Nu är ju själva "asken" färdig, men jag ville ha lite mer utrymme för dekoration så jag stansar ut två matchande delar med spellbinders. Till denna har jag använt Gold Labels 4. En större i vit cardstock och den mindre i samma mönstrade papper som jag använt till asken.


19:
Bara att fästa din utstansade del på asken genom att limma/tejpa på baksidan av asken. Måtta noga så du inte får lim/tejp där inte baksidan täcker.


20:
Å så lite dekoration förstås!!

Fjädrar, band, små söta rullblommor, en vintagebild och lite bokstäver :)


Hoppas ni förstår min tutorial och att ni provar på den!

2 kommentarer:

  1. Vad fin den blev! Tack för att du delar med dig hur du har gjort den!

    Kram Jessica

    SvaraRadera
  2. Men gud så läckert!!! Synd att jag missade denna i påsk, men sparar till nästa! :D

    SvaraRadera