söndag 9 oktober 2011

Redo för julkorten :)

Japp nu är jag redo för årens julkort, ja ialla fall de som ev. kommer att dyka upp i min brevlåda :)


Förra helgen var jag ju på stor pysselträff i Röstånga (skåne) genom Pysseltagen. Och det var superroligt!!! Hela designteamet var på plats och för första gången träffades vi allihop.

Lite utmaningar var det ju oxå så klart och en av dem var att man skulle skapa en söt brevlåda. Under veckan som gått så har vi i designteamet visat upp våra i Pysseltagens blogg och eftersom det var min vecka med tips och trix så passade jag även på att göra en video!

Så håll till godo!

Sist i det här inlägget finns även en mall med mått på både den stora och den lilla modellen!




Å bilder så klart :)
 Är sååå nöjd med mina 2 brevlådor!!! De är jättelätta att göra oxå så det kommer helt klart att blir fler...

Den lite mindre (blå) gjorde jag på träffen och den fick bli en liten fågelholksmodell och den större är gjord så den rymmer kort gjorda i  storleken 15x15cm. Som Eva sa, - Passar perfekt till julkorten!




 Jag har valt att använda cardstock som bas till mina brevlådor, men så klart går det ju alldeles utmärkt att göra dem i mönstrat papper oxå...

Till den här stora gick det åt 2 cardstock och ett mönstrat papper eftersom jag hoppade över baksidan.

Jag använde Classic Cardstock och vackert papper från Bo Bunny.



 Som ni ser så stansade jag locket med en kantstans för att få lite mer stil på min låda. Och i locket kan det ibland behövas en liten tyngd så jag fäst en charm i en snutt Scrappy Floss.




 Denna underbart vackra stämpel från RoxStamps kommer helt klart att bli min favorit till julkorten i år, tycker den är så fin. Å så lite blommor så klart :)



 Och så min lilla blåa låda från träffen då...

Även här har jag använt Classic Cardstock, det vackra blåa pappret från Glitz design, sååååå vackra papper de har den här gången, me like!

Som jag skrev tidigare gjorde jag den här brevlådan i form av en fågelholk, så innan jag limmade ihop den passade jag på att stansa ut cirkeln rakt igenom både det mönstrade pappret och cardstocken. Inte svårt alls...




Har man gjort en fågelholk så måste där ju bo en fågel oxå :) Pippin har jag mistat och sedan lagt ett lager med Crackle Accent ovan på.

Sen rullade jag en bit papper riktigt hårt och gjorde ett hål i lådan som jag kunde limma fast rullen i, så fick fågeln något att sitta på...

Den blåa blomman har jag gjort själv med mist och en av de nya superläckra 3D-puncharna från EK, gillar massor :) det blir sååååå fina blommor!!!






 
På toppen satte jag en liten fjäril som faktiskt hade ett lager av Vellum (tack Kajsa!!!) oxå, men det verkar inte ha överlevt resan hem från Skåne, hihi...

En portklapp och en nummerskylt a la Tim Holtz ville jag oxå ha med.



På den här lilla lådan valde jag att använda mönstrat papper till insidan oxå efter som den syns genom hålet i holken. Men det är ju inte nödvändigt alls...



Här är mallarna till lådorna, den översta är den största och den lite mindre kommer under. OBS!! Om ni på den delen som är 9+2 och så 19 cm på andra hållet (detta är locket) istället klipper 9+1 cm så kommer det att få plats på den remsan som blivit över när ni klippt ut delen till höger...






Här är mallen till den lite mindre lådan.



Det är bara att klicka på bilderna och spara dem på er egen dator så kan ni göra massor med brevlådor :)

 

23 kommentarer:

  1. I love this little mailbox. Thank you for sharing
    Greetings from Germany
    Margret

    SvaraRadera
  2. OMG vad du har skapat blir helt mållös så himla snygga brevlådor du har gjort:) JAG GILLAR DOM MASSOR SÅ SNYGGA och vilken toppen ídé:) Så trevligt att ha något sådant snygg att lägga sina Julkort i:) Tack snälla för att du delar med dig av denna supertrevliga mallen detta ska jag absolut testa på:)

    Mycket trevligt att du har varit och hälsat på hos mig så snällt av dig:)Å tackar så mycket för dom mycket trevliga orden som du lämnade kvar hos mig:) Det uppskattas mycket:)

    Förra veckan var riktig tuff men har haft en mycket skön och mysig helg och fått återhämtat mig så nu är jag redo igen:)

    Tusen tack för all din omtanke och din gosekram den hjälpte mycket så omtänksamt och snällt av dig:)

    Ha en underbar måndag och vecka, var rädd om dig och ha det bäst:)

    Massor med kramar från din lilla vän Inger ♥:)

    SvaraRadera
  3. WOW- vilka läckra brevlådor!!! En sån måste jag testa att göra! Hur fina som helst!
    Tack för inspirationen och för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  4. Hi. Please contact us about your wonderful YouTube video!! craftermom at aol dot com

    SvaraRadera
  5. Tack snälla du för att ge oss andra en tjangs att försöka sig på något så läckert!!! Det här skall jag försöka att göra i dag... :)

    dina två var aldeles underbara!!! :)

    SvaraRadera
  6. Tittar in och vill önska dig en jättetrevlig, skön och mysig fredag och helg:) Ha det bäst :)

    Kramar i stora lass från lilla Inger ♥:)

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Ljuvliga brevlådor, dessa måste jag bara testa!
    Tack snälla för att du delar med dig!
    Trevlig helg!
    Kram Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  8. Halloj!
    Ja brevlådorna är verkligen tokläckra, kommer nog att lifta fågelholkidén vid tillfälle :) Tack för dina uppmuntrande tillrop inne hos mig och tack för senast, var ju hur trevligt som helst och superkul att träffa er alla! Vi hoppas på repris:)!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Underbart fina lådor....så fina att ha alla julkort i.

    SvaraRadera
  10. Nej använder ej de programmet :-( Jag använder iMovie. Tack ändå! Kram

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra brevlådor!!! Perfekt att förvara julkorten i.
    Mvh ica

    SvaraRadera
  12. Wooow så läckra brevlådor!! detta måste göras.
    Ha det gott...

    SvaraRadera
  13. så snygga, tack för mallen

    SvaraRadera
  14. Jätte fina brevlådor.
    Bra beskrivning, testade en idag tillsammans med en vän.
    Det roligaste kvar att pynta.

    SvaraRadera
  15. Här ramlar man in från Pyssel Ingers sida och ser att du lagt upp två supermegabra/fina postlådemallar =) Tack!

    SvaraRadera
  16. Takk for kjempe fin beskrivelse denne skal jeg prøve, god forklaring og fine bilder, tusen takk :-)
    Kari-Mette

    SvaraRadera
  17. For noen utrolig lekre postkasser! Tusen takk for mal! Jeg har allerede prøvd meg på en etter den store malen

    SvaraRadera
  18. Nyyydelige postkasser!!!!! :)
    Vi har et forum i Norge der vi har utfordret medlemmene til å prøve seg på en slik postkasse etter din mal! :)
    Kunne vi fått lov til å bruke tutorial-videoen din også der??
    Forumet vårt finner du på: scrappeland.no

    SvaraRadera
  19. Vilka jätte fina lådor, och vad kul att ha ngt så vackert att lägga julkorten i.
    mvh/niwa

    SvaraRadera
  20. Som vanligt är det helt underbart, du inspirerar mig hur mycket som helst!
    jag har också gjort några postlådor till julkorten, det första inlägget här: http://hobbyhelen.blogspot.com/2011/11/postlada-for-julkort.html
    TAck för alla superbra you-tube-videos och tutorials!
    //helen

    SvaraRadera
  21. Hej
    Tänkte publicera mina postlådor i dag och imorgon i min blogg. I första inlägget tänkte jag även mig av att använda dina mallbilder. Hoppas det går bra, annars får jag ta bort det från bloggen....
    Tack för all inspiration!
    Kram /Lotta (Lof)
    www.lottasvra.blogspot.com

    SvaraRadera
  22. Jättefina brevlådor!! Hoppas att det är ok att jag har länkat till din video på min blog?

    Kram Jessica
    http://jessicaspysselhrna.blogspot.com/

    SvaraRadera