söndag 17 november 2013

Tutorial - Kortvikning - Flipcard

Idag tänkte jag visa en kortvikning. Jag tror att det här är den allra första kortvikning som jag lärde mig och det är aldrig fel att komma tillbaka till gamla kunskaper :)


 Röd kortstomme och vit kant runt om, vintagebild till blickfånget och rosett som stängning.



 Lite blommor och pärlor som dekorationer.



När man knyter upp rosetten så går kortet att öppna. Det går lika bra att använd kardborre eller magneter till stängningen.



Och när kortet är helt öppet kan man läsa hälsningen som jag skrivit ut på datorn.

En ganska enkel men ändå himla fin kortvikning som man kan variera på många olika sätt! När jag först lärde mig den så öppnade kortet från sidan, men nu har jag nog gjort den åt alla möjliga håll :)


Material:
Röd och vit cardstock
Mönstrat papper
Spellbinder - Lacey Squares
Sidenband
Pärlpluttar
Minirosor
Blompunch från Nellie Snellen



Så till den lilla tutorialen då:)

1.
Börja med att skära till kortstommen. Den ska vara 9"x6" eller 22,5x15cm om du hellre vill mäta i cm.


2.
 Biga din kortstomme vid 6" (eller vid 15cm) och vik den sedan med hälp av ett bigarblad så du får en fin och jämn vikning.


3.
Plocka fram din favoritdies, din stansmaskin och en bit cardstock.

Vik ditt cardstock på mitten och lägg diesen en bit utanför den vikna kanten. Titta på bilden här nedan så förstår du hur jag menar. Jag satte en liten bit Tissue tape på vardera sidan om diesen så det inte skulle flytta på sig när jag körde igenom det i maskinen. 

Tänk på att vissa dies passar bättre för dubbelt cardstock än andra.

  4.
Ta ytterligare en liten bit cardstock och stansa ut toppen av diesen, du behöver bara så mycket så det täcker det som fattas på din andra del, den där vikningen är.

Den här delen är inte nödvändig för kortet, bara för symmetrin ;)


5.
 Så där, de här två delarna kan vi lägga åt sidan en stund nu.


6.
 Nu till det mönstrade pappret till kortstommen.

1 bit cardstock 5 3/4" x 5 3/4" (alltså lite mindre än din kortbaksida)
1 bit mönstrat papper 5½" x 5½" (alltså lite mindre än biten ovan)
2 bitar röd cardstock 5 3/4" x 2 3/4 (lite mindre än uppviket)
2 bitar mönstrat papper 5½" x 2½" (lite mindre än delen ovan)

Jag färgade in kanterna på det mönstrade pappret lite.


7.
 De pappersdelar som ska vara på insidan av kortet kan vi nu tejpa/limma fast.


8.
På det här kortet tänkte jag använda magneter som stängning (på kortet ovan hade jag ju band som knöts i en rosett).

Så först tejpar/limmar jag dit den röda cardstocken på framsidan av kortet.

Sen fäster jag en magnet på arket.
Jag flyttade min magnet lite längre ner än vad som syns på den här bilden!


  9.
Sen tejpade jag fast det mönstrade pappret på cardstocken, över magneten.

Sist så tog jag fram motpolen till magneten och la den ovanpå. Den fastar ju av sig själv eftersom den andra magneten är under pappret.


10.
Om du inte tycker det är så fint att toppen på din utstansade del fattas så passar du ihop dina två utstansade delar.

Det här steget går ju utmärkt att hoppa över om man vill!


11.
 Jag har stansat ut lite ovaler som jag tejpar fast inuti.


12.
 Jag tejpar fast hela min oval i mitten på kortstommen.

Även framsidan har fått en röd oval i mitten.



13.
 Nu tar jag bort skyddstejpen på min lilla magnet, stänger ovalens lock och trycker till. På detta sättet får jag magneterna exakt på varandra och jag vet att min stängning kommer att fungera.


 14.
 Jag har stansat ut två ovaler till locket oxå. Den vita har jag skrivit ut på skrivaren, det är versen, Tomten av Victor Rydberg. Älskar den!



 15.
 Ovalerna är på plats och magneten är dold bakom dem.


16.
 En tomte stansade jag ut till ovalen på framsidan och fäste den med 3D-kuddar.


17.
 Nu är det bara det roliga kvar. Dekorationerna!



 Två blommor som jag stansat ut och dekorerat med bling i mitten.

I hörnen har jag dekorerat med pärlor.



 När man öppnar första lagret syns den fina versen...



...och när man öppnat den sista delen kan man även läsa hälsningen som det finns plats för i den nedre ovalen.

Material:
Vit, Kraft och Röd Cardstock
Mönstrat papper - Från spillbitslådan
Spellbinderdies - Floral ovals och Layered Poinsettia
Magneter
Bling och Pärlor
Tejp
3D-kuddar


Ett roligt kort att göra och jag hoppas ni provar!

1 kommentar:

  1. Wow, vilket fint kort!! Har aldrig sett den vikningen förut. Tack för att du delar med dig av en tutorial.. Måste jag testa någon gång. (Frågan är bara när.. Så mycket idéer men så lite tid.. )

    Ha en fortsatt fin söndag!!
    Kram Anna

    SvaraRadera